Dieta Dukana, czyli konieczność dyscypliny

Dieta, czyli styl życia. Można mówić o sukcesie diety Dukana i to w konwencji, w jakiej mówi się o sukcesie gwiazdy. Bo ta dieta jest gwiazdą wśród diet. Jest to jedna z najskuteczniejszych kuracji odchudzających. Niektórzy twierdzą, że obecnie każdy albo był na Dukanie, albo jest, albo wkrótce będzie. Jednak, jak każda metoda odchudzania wymaga ona także żelaznej samodyscypliny.

Będąc na diecie Dukana można najadać się do syta, ale tylko określonymi w danej fazie diety, produktami. Właściwie zanim zacznie się stosowanie diety warto zrobić sobie test Dukana, który znajduje się na stronie: http://www.dukandiet.co.uk/. Jego wynik to ważne informacje dla osoby odchudzającej się. Po pierwsze zostaje w nim określone, ile ma trwać każda z czterech faz diety. Po drugie określone zostaje ile kilogramów ubędzie w poszczególnych fazach. Zazwyczaj trzeba wziąć małą poprawkę na plus lub minus.

Faza uderzeniowa/ataku:

Może trwać od 1 do 7, a w sporadycznych przypadkach (chęć zrzucenia ponad 30 kilogramów) do 10 dni. Na ten czas jest ściśle określona lista produktów, które zawierają wyłącznie białko. Nie są dozwolone żadne tłuszcze. Jednak z wymienionych produktów można komponować różne potrawy. Każdego dnia należy zjeść 2 łyżki otrąb owsianych, które regulują trawienie – wiele odchudzających się smaży na wodzie racuszki otrębowe, które zastępują niedozwolone w diecie pieczywo. Jednak nie wszystkie produkty białkowe są dozwolone. Zabroniona jest: wieprzowina, jagnięcina, mięso z gęsi i kaczki oraz jedzenie skóry z pozostałego drobiu. Pozostałe mięsa, w tym ryby i podroby, owoce morza, jaja i chudy nabiał można jeść do woli. Warto nadmienić, że będąc na diecie trzeba dużo pić – przynajmniej 2 litry wody, herbatek, kawy i napojów light. Można stosować ziołowe przyprawy.


Faza naprzemienna:

W tej fazie do diety wprowadza się warzywa. Można je zjadać surowe i gotowane/pieczone. Dozwolone są warzywa: pomidory, ogórki, rzodkiewki, szpinak, szparagi, pory, zielona fasolka, grzyby, kapusta, seler, fenkuły, wszystkie sałaty, cykoria, boćwina, bakłażany, cukinia, papryka, a nawet w niewielkiej ilości marchew i burak (zawierają łatwo przyswajalne cukry). Faza ta trwać powinna aż do uzyskania należytej wagi. Uznaje się, że średnio w tej fazie chudnie się kilogram tygodniowo. Faza II polega na spożywaniu protein z fazy I naprzemiennie z białkami i warzywami. Układ dni z warzywami i bez warzyw może wyglądać różnie. W wersji podstawowej jest to na przemian 5 dni fazy proteinowej i pięć dni białek z warzywami. Jednak nawet sam autor diety (dr Dukan) podkreśla, że podobne rezultaty osiąga się stosując system 1/1. Niektóre osoby polecają stosować 2 dni fazy czystych protein i 5 dni białek z warzywami – wówczas spadek wagi jest wolniejszy, z kolei układ 2 dni czystych protein i 5 dni normalnego odżywiania ma powodować szybsze chudniecie dolnych partii ciała.

Faza utrwalenia:

Zaczyna się od chwili osiągnięcia właściwej wagi. Na tym etapie diety zakłada się, że długość fazy uzależniona jest od ilości straconych kilogramów – na każdy utracony kilogram przypada 10 dni fazy utrwalenia wagi. W tej fazie do diety wprowadza się do menu 2 kromki chleba pełnoziarnistego dziennie, 2-3 plasterki sera żółtego dziennie, zaś makaron, ryż lub ziemniaki – jeden z tych trzech produktów 2 razy w tygodniu, chudą pieczoną wieprzowinę i owoce z małą zawartością cukru. Dopuszczany jest dwa razy w tygodniu posiłek z pełnym obiadem i lampka wina.

Faza stabilizacji, czyli faza na resztę życia:

W tej fazie diety można jeść praktycznie wszystko, ale w granicach rozsądku. Najważniejsze jest, by raz w tygodniu i to przez całe życie stosować dzień z czystymi proteinami, aby nie dopuścić do ponownego wzrostu wagi. Pierre Dukan radzi również, żeby zrezygnować i to na cale życie z cukru i tuczących słodyczy.