Dieta proteinowa - dieta Dukana

Dieta białkowa, proteinowa, protal, dieta Dukana, Dukanka – to najczęściej używane określenia jednej z najpopularniejszych i najskuteczniejszych diet, dzięki której naprawdę można skutecznie schudnąć. Ta odchudzająca kuracja składa się z dwóch połączonych ze sobą etapów; pierwszy etap to tzw. kuracja uderzeniowa oparta wyłącznie na czystych proteinach, z kolei drugi etap to kuracja oparta na proteinach i warzywach.

Co wiemy o białkach?

skuteczna dieta proteinowa

Głównym źródłem białek są produkty pochodzenia zwierzęcego – przede wszystkim chude mięso wołowe, drób, ryby i owoce morza. Wspominając o źródłach protein nie sposób nie wspomnieć o białku jaja kurzego, które jest najcenniejszym źródłem protein i – wbrew obiegowej opinii – nie zawiera cholesterolu, gdyż cholesterol znajduje się wyłącznie z żółtkach jaj.

Wiele osób zadaje sobie pytanie, czy spożywanie tylko i wyłącznie białek jest niebezpieczne dla zdrowia. Okazuje się, że nie, jednakże należy wspomnieć, że proteiny są jedynym składnikiem odżywczym, którego organizm ludzki nie jest w stanie sam wyprodukować. Tak więc dieta całkowicie pozbawiona białek może okazać się niebezpieczna dla zdrowia, ponieważ organizm czerpie wówczas niezbędne do przeżycia białka m.in. z mięśni, kości czy zębów. Z drugiej jednak strony, jeżeli będziemy dostarczać organizmowi więcej niż 2 gramy białka dziennie na każdy kilogram masy ciała może dojść m.in. do zakwaszenia organizmu. Dlatego też zdrowy rozsądek w przypadku diety Dukana powinien znaleźć się na pierwszym miejscu – kolejne lokaty zostawmy chęci pozbycia się nadliczbowych kilogramów i odzyskaniu dobrego samopoczucia.

Dieta czteroetapowa

Na plan protal składają się aż 4 etapy, które gwarantują zrzucenie zbędnych kilogramów, powrót do normalnej diety oraz uniknięcie niechcianego efektu jo-jo. Pierwszym z etapów diety jest faza czystych protein zwana również fazą ataku, podczas której należy jeść tylko i wyłącznie posiłki składające się z czystych białek. Faza ataku/ uderzeniowa jest tylko jedna i może trwać maksymalnie 7 dni. Kolejna faza trwa najdłużej i zwie się fazą naprzemienną, w której równomiernie tracimy zbędne kilogramy. Polega ona na naprzemiennym stosowaniu czystych protein i warzyw. Drugi etap planu protal trwa dopóty, dopóki nie osiągniemy wymarzonej wagi.

Trzecią fazą jest utrwalanie uzyskanej wagi, które ma na celu nie dopuszczenie do wystąpienia efektu jo-jo, bowiem po tak ekspresowej utracie kilogramów organizm ma tendencję do jeszcze większego przybierania na wadze. Założenie trzeciej fazy brzmi: dziesięć dni diety na każdy utracony kilogram masy ciała. Na samym końcu następuje faza ostatecznej stabilizacji, która decyduje o uzyskanych efektach diety. Jest ona bardzo prosta i kieruje się jedną, podstawową zasadą, a mianowicie – zachowanie ścisłej i bezdyskusyjnej diety czystych protein przez jeden wybrany dzień w tygodniu. Otóż przestrzeganie tej reguły chroni przed ponownym przybieraniem na wadze, a z drugiej strony przypomina i informuje, iż popularnie określana Dukanka towarzyszyć będzie nam do końca życia.

Pamiętaj o badaniach!

Dieta proteinowa jest bezpieczna dla osób w pełni zdrowych. Natomiast w przypadku przekroczenia 50 roku życia, chorób wieńcowych, chorób nerek, cukrzycy, anoreksji, bulimii i depresji kontrola lekarska podczas trwania kuracji jest wskazana. Przed przystąpieniem do planu protal warto wykonać podstawowe badania celem wykluczenia ewentualnych chorób czy nieprawidłowej pracy hormonów. Ponadto warto regularnie mierzyć ciśnienie tętnicze, jak również monitorować wyniki badań krwi. Wszak proces chudnięcia jest procesem trudnym i długotrwałym.